یزدفردا- رئيس پليس فتا استان گفت: زمينه وقوع جرائم مالي از زماني آغاز مي شود که فرد با بهره گيري از امکانات فضاي مجازي و اينترنت اقدام به دريافت خدماتي از قبيل خريد اينترنتي، برداشت، جابجايي و انتقال وجه، ثبت نام و پرداخت قبوض مي کند.‏
 
به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا، سرهنگ "حسين رضايي" افزود: زمينه وقوع جرائم مالي از زماني آغاز مي شود که فرد با بهره گيري از امکانات فضاي مجازي و اينترنت اقدام به دريافت خدماتي از قبيل خريد اينترنتي، برداشت، جابجايي و انتقال وجه، ثبت نام و پرداخت قبوض مي کند.‏
وي با تاکيد بر اين مطلب که کارت خود را براي دريافت پول افراد غير قابل اعتماد و ناشناس ندهيد چون امکان فعال سازي و تغيير رمز دوم کارت توسط آن‌ها متصور است خاطرنشان کرد: در صورت عدم آشنايي به دستگاه خودپرداز، از افراد موثق و مورد اعتماد اعضاي خانواده براي پرداخت قبوض يا دريافت وجه بکارگيري کنيد.
رضايي گفت: مواقعي که براي اتصال به شبکه از اينترنت مکان‌هاي عمومي استفاده مي‌کنند، هنگام انجام عمليات بانکداري اينترنتي به استفاده درگاه‌هاي ورود اطلاعات از پروتکل https مطمئن شده و از صفحه کليد مجازي براي درگاه‌ها براي ورود رمز دوم استفاده شود.
سرهنگ رضايي تصريح کرد: به افرادي که نمي‌شناسيد، براي پرداخت قبوض يا دريافت وجه اعتماد نکنيد. اگر مجبور شديد رمز خود را براي دريافت وجه به صندوقدار بانک يا فروشگاه‌هاي مجهز به دستگاه پرداخت الکترونيکي POS اعلام کنيد، بلافاصله پس از بازگشت نسبت به تغيير رمز اول و دوم کارت عابر بانک خود اقدام کنيد.
وي افزود: روزانه موجودي حساب هاي بانکي خود را کنترل کنند تا در صورت برداشت غير مجاز و يا سوء استفاده سريعا از آن مطلع شوند و يا سرويس اعلام تراکنش بانکي از طريق پيامک را از طريق بانک مربوطه فعال نمايند.
رضايي گفت: در مورد خريد از طرق دستگاههاي  POSبه اين نکته بايد توجه داشت که مجرمان با نصب ابزاري پيشرفته به نام اسکيمر کارت در محل کشيده شدن کارت‌هاي بانکي (POS) که قادر است تمامي اطلاعات کارت بانکي را کپي کرده و اطلاعات کارت را بخواند و با بدست آوردن رمز عبور که معمولاً مشتريان در اختيار آنها قرار مي‌دهند، تمامي اطلاعات مورد نياز براي دسترسي به حساب افراد را بدست آورده و از اين طريق برداشت غير مجاز ازحساب هاي بانکي قربانيان اتفاق مي‌افتد. نتيجه گيري ميشود که ميبايست خود، شخصاً به دستگاه POS  مراجعه کرده و عمليات واريز پول را انجام دهيد.
وي ادامه داد: از جهتي هنگام وارد کردن رمز عبور برا استفاده از دستگاه POS به دوربين هاي مدار بسته، اطراف و اطرافيان خود توجه داشته باشيم و دست خود را حائل قرار دهيم و پس از اتمام عمليات رسيد آن را به دقت بررسي و نزد خود نگه داريم.در صورت ناموفق بودن تراکنش، رسيد مربوطه را دريافت و تا حصول اطمينان از کسر نشدن وجه نزد خود نگهداريد. ضمن اينکه در صورت فعال بودن sms  بانک از کليه تراکنش هاي حساب بانکي خود مطلع خواهيد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا